zaterdag 17 december 2016

Denken in oplossingen in plaats van problemen



"Het leven is als zeilen. Ook met tegenwind kun je vooruitkomen."
- onbekend -

Waarom doen ZE hier niets aan?

Je bent op zoek naar manieren om met jouw team tot betere resultaten te komen. Ze mogen hun manier van werken zelf bepalen. Jullie nemen regelmatig tijd voor verbeteren. Je daagt ze uit om met oplossingen te komen. Maar je team wil maar niet vliegen. Vaak vinden jullie de oorzaak van problemen, buiten jullie invloedssfeer: "Andere afdelingen werken niet mee, we krijgen nooit wat we nodig hebben en het management doet er niks aan". Klinkt dit herkenbaar, lees dan verder.

De grondoorzaak van problemen achterhalen en aanpakken blijft een goed idee, dit is effectiever dan het blijven "blussen van brandjes". Wanneer je echter bij elk probleem de oorzaak elders neerlegt en discussies daardoor verzanden in uitspraken als "wij kunnen er niets aan doen", kom je nergens. Ga dan samen op zoek naar mogelijkheden binnen de cirkel van invloed van je team. Hoe dan? Door het stellen van oplossingsgerichte vragen.


Oplossingsgerichte vragen leiden jullie naar denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Je vraagt naar een beeldend plaatje van de gewenste situatie, naar oplossingen die eerder gewerkt hebben, naar wat er al bereikt is, naar onze strategie├źn om met de huidige situatie om te gaan.
Hieronder volgen een aantal voorbeelden:
  • Wat zou je willen in plaats van [het probleem]? Waar hoop je op? Welk verschil zou dat maken?
  • Stel dat [het probleem] is opgelost, wat zouden wij dan anders doen?
  • Stel dat [het probleem] niet wordt opgelost, wat zouden wij toch kunnen doen om de situatie te verbeteren?
  • Zou [het probleem] nog erger kunnen zijn dan het nu is? Hoe komt het dat het niet nog erger is?
  • Hoe kunnen we het makkelijker maken voor ons zelf?
  • Snap ik.... Wat zou er gebeuren als we de lat iets lager leggen voor onszelf? Kleinere stappen? Andere normen?
  • Wat zou een kleine eerste stap kunnen zijn die wij zelf kunnen zetten?

Deze vragen kun je letterlijk aan je team stellen zodra ze in de klaagmodus lijken te vervallen. Probeer het uit en laat je verrassen. Zodra iemand uit het team een kleine succeservaring vertelt gebruik je vragen als:
  • Wat knap! Hoe is ons dat gelukt
  • Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen?
  • Hoe kunnen we dat vaker doen?
  • Wat kunnen we hiervan leren om de volgende stap te zetten?

Zie dit filmpje als inspiratie.



De werkvorm oplossingsgericht coachen uit ons boek Praktisch op weg naar Teamresultaat kan jouw teamleden helpen elkaar hier bewuster in te coachen.


Heb jij een praktijkvoorbeeld van een werkvorm uit ons boek die jouw team een stapje verder heeft geholpen op weg naar teamresultaat, laat het ons weten. Plaatsen we jouw praktijkervaring hier of in ons boek dan ontvang je een gratis exemplaar van ons boek Praktisch op weg naar Teamresultaat.


Heb je een vraag waar je een praktisch antwoord op wilt, stel hem hieronder. Je krijg je in ieder geval persoonlijk antwoord en misschien behandelen we je vraag in onze volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat ik van dit artikel opsteek is ...


Wat het artikel voor directer toepasbaar zou maken is ...